Gáthy Barnabás

2023.02.12

Gáthy Barnabás rubindiplomás gépészmérnök, 1926-ban született és 1954. és 2001. között 47 évig dolgozott, a Ganz gyár kötelékében. Munkásságát mindvégig egyetlen munkahelyén a volt Vagontervezési, majd később Motorvonat-tervezési Osztályon fejtette ki. A kocsitervezés mindig is csapatmunkán alapuló egyfajta művészetet jelentett, amelyben a magas általános műveltségű, zenei érdeklődésű, kiemelkedő szakmai felkészültségű munkatárs karmesterünk volt. Szakmai tevékenysége elsősorban a városi közlekedési járművek, illetve azok futóművei fejlesztéséhez kötődött. Keze nyomát dicséri a hazai alumínium villamos, a gumirugózású villamos vasúti kerékpárok, az ipari csuklós villamosok és forgóvázai, a MILLFAV szerelvény, a KCSV6 debreceni villamosok, de nem utolsó sorban a KCSV7 típusjelű korszerűsített csuklós villamosok konstrukciója is. A hagyományos Ganz nagyvasúti forgóvázak továbbfejlesztésében kiemelkedő szerepe volt. Példaként megemlíthetők az egyiptomi luxusvonat futó és hajtott forgóvázai, valamint az MDa futó forgóváza. Típusfelelőse, régebbi szóhasználat szerint munkaszámvezetője volt a jugoszláv 4- részű dízelvonat (1974), az új-zélandi villamos vonat (1981), az alexandriai ikervillamos (1983), illetve a BKV G2 prototípus metrószerelvény (1987) megvalósításának. A G2 metrószerelvény forgalomba helyezése nyomán 1990-ben munkáját a Magyar Köztársaság Csillagrendje kormánykitüntetés adományozásával ismerték el. Szakmai munkásságát mindvégig magas színvonalú igényesség, tökéletességre törekvés jellemezte. Szakmai tudásban, lelkiismeretességben, munkabírásban, szerénységben és általános emberi viselkedésben óriás volt Ő. Szívesen foglalkozott fiatalokkal, nagy türelemmel plántálva át gazdag szakmai tudását, és példát mutatva emberi tartásból. Keze alatt mérnökgenerációk sora nőtt fel, akik az élet forgandóságából adódóan más területen is becsülettel helyt álltak. Szakmai érdeklődését nyugállományba vonulása után élete utolsó pillanatáig fenntartotta, és élénk figyelemmel kísérte a hazai közlekedési vállalatok különféle járműbeszerzéseit, valamint a műszaki haladás legújabb eredményeit. Motorja, szervezője volt a Ganz gyári műszaki kollektíva kapcsolatainak fenntartásában és hagyományainak megőrzésében. Sokat tett a vállalatok közötti kapcsolatok ápolásában is. Munkásságát őrzi a vállalat dokumentációs tárában elhelyezett - Általa jegyzett - számtalan anyag, de nem utolsó sorban a keze alatt készült és ma is működő járművek hosszú sora. Bátran állítható, hogy távozásával szakmánkban egy korszak zárult le. Kiemelkedő egyéniségének emberi vonásait, valamint szakmai hagyatékát szeretettel és tisztelettel megőrizzük. Gáthy úr búcsúztatására a Farkasréti temetőben 2021. június 29-én került sor a család, a barátok és a kollégák széles körű jelenlétében.

Forrás: Vasútgépész Híradó Archívum | Vasútgépészet (vasutgepeszet.hu)

Vándor Vasúttörténeti Kiállítás "Megy a Gőzös"... 
Az oldalt a Webnode működteti
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el