Holcsik Ferenc

2021.05.27

Holcsik Ferenc 1950. december 30-án Budapesten született. Valószínű, hogy nem a szülői házból hozta magával az elmélyült vasúti ismereteket. Édesapja szabó volt, édesanyja háztartásbeli.

Általános iskolai tanulmányait követően a Budapest IX. kerületi József Attila Gépipari  Technikumban folytatta tanulmányait gépgyártástechnológia szakirányon. A technikum után a Közlekedési és Távközlési Műszaki Főiskola akkor még Budapesten működő Közlekedésépítési Karán, vasútgépészet szakirányon "jeles" minősítéssel diplomázott 1972- ben.

MÁV szolgálatba 1972. szeptember 1-től lépett mérnök-gyakornokként a Hámán Kató  Vontatási Főnökségen.
1973-ban letette a forgalmi szakvizsgát, majd két év, kötelező sorkatonai szolgálatot  követően 1975-ben felsőfokú vontatási szakvizsgát és dízelmozdony-vezetői vizsgát tett.
1983-ban ezt kiegészítve villamosmozdony-vezetői, majd 1984-ben gőzmozdony-vezetői  vizsgákat tett.
1975-től 1979-ig a Hámán Kató Vontatási Főnökségen dízelmozdony-reszortosként  dolgozott, ahol az M32, M43-M47, M44 és M62 sorozatú mozdony karbantartásával  foglalkozott.
1977-ben újítási ügyintéző szakvizsgát, majd az Országos Találmányi Hivatalnál  iparjogvédelmi vizsgát szerzett.
1979. október 1-től a MÁV Vezérigazgatóság Gépészeti Szakosztályán előbb a vontatójármű karbantartási ügyekkel, majd ezután mozdonyüzemeltetéssel foglalkozott.

A hazai vasúti járművek pályafutását, előéletét kutató vasúthívők máig emlegetik dolgozószobájának fontos nyilvántartásokat őrző páncélszekrényét. Akinek módja nyílt rá, ezekből a dokumentumokból gyűjtötte ki a felbecsülhetetlen értéket képviselő állaglistákat, ezek alapján rendszerezte az egyes sorozatok életútját. Holcsik Ferenc ilyenkor készségesen felállt, és felajánlotta vendégeinek, ő inkább kimegy, hogy a szűk helyiségben addig is elférjenek... 

1980-tól kezdett foglalkozni a "gőzmozdony ügyekkel" is, vagyis a vontatójármű állagból  selejtezésre kerülő, de megőrizni, kiállítani kívánt járművek további sorsának ügyintézésével.  Ez az 1980-as évek végétől kiegészült a megőrzendővé minősített ABmot motorkocsik  további sorsának koordinálásával is.
A MÁV História Bizottság Jármű Albizottságának megalakulásától, 1984-től aktív tagja volt.
Elnök-vezérigazgatói megbízás alapján egy öt éves intervallumon keresztül szervezte a MÁV  vasúti jubileumi ünnepségeit, az 1993-ban 7 ország részvételével rendezett "125 éves a  MÁV"; és az 1996-os, 14 ország részvételével zajlott nagysikerű "150 éves a magyar vasút" angyalföldi járműparádékat. 

Folyamatosan képezte magát, számos műszaki és vasúti szakkönyv megírásában, összeállításában, szerkesztésében működött közre. Munkaköréhez tartoztak a műszaki emlékvédelmi ügyek is - lelkiismeretességének, fáradhatatlanságának.

Tevékenyen részt vett a Magyar Vasúttörténeti Park megnyitását előkészítő tevékenységben.  A Magyar Vasúttörténeti Park és a MÁV Nosztalgia Kft. a kezdeményezésére és  közreműködésével "honosította" a látványos zólyomi Lokomotiv Grand Prix-t. A Közép-európai Gőzmozdony Grand Prix és Étkezőkocsi Találkozó 2015-ig állandó eleme volt a  Vasúttörténeti Park programjának. Szervezte a külföldi járművek magyarországi látogatását, és a MÁV Nosztalgia Kft. által üzemeltetett járművek zólyomi és strasshofi viszont- látogatásait.

A MÁV Rt. gondozásában 2001-ben jelent meg a "Magyar Vasúttörténeti Park" című könyve (közismert nevén a 'sárga könyv'), amiben feldolgozta a Park létesítésének történetét  és bemutatta az ott kiállított járműveket.

2003-ban a Széchenyi István Egyetem és a SZIF Műszaki Tudományi Intézet Logisztikai és  Szállítmányozási mérnöki továbbképzésén, logisztikai és műszaki szállítmányozási  menedzser szakmérnöki képzés minőségbiztosítási szakirányán kiváló minősítésű másoddiplomát szerzett.


A MÁV Nosztalgia Kft.-hez a MÁV Vezérigazgatóság Gépészeti Szakigazgatóság Vontatási Főosztály Marketing csoportjának logisztikai menedzser szakmérnökeként igazolt 2008-ban ahol vasútüzemi referensként dolgozott tovább. Az azóta eltelt több mint egy évtizedben fáradhatatlanul készítette elő a társaság megannyi bel- és külföldi különvonatának útját, szerezte be a szükséges vasúthatósági engedélyeket, szervezett vasútszakmai rendezvényeket, részt vett a MÁV História Bizottság munkájában, nem merült fel olyan szakmai kérdés, amit ne akart volna megoldani.Tevékenysége nélkül hiányos lenne a magyar vasúti emlékezet.

2015-ben a Magyar Vasúttörténeti Park Alapítvány megbízásából közreműködött a "15 éves  a Vasúttörténeti Park" ünnepség szervezésében, és társszerzője volt a megjelent jubileumi  kiadványnak, majd 2018-ban a "150 éves a MÁV" nemzetközi járműtalálkozó vasútüzemi  szervezésében és lebonyolításában működött közre.

A szervezetét gyorsan legyűrő kórral szemben azonban tehetetlen volt. Holcsik Ferencnek már nem adatott meg a lehetőség arra, hogy páratlan ismereteit, tapasztalatait utódaira hagyja; pótolhatatlan űrt hagyott maga után... 2021. április 12-én halt meg.

Forrás: Schvéd Norbert és a Vasútgépészet híradó


Vándor Vasúttörténeti Kiállítás "Megy a Gőzös"... 
Az oldalt a Webnode működteti
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el