Kandó Kálmán

2018.11.25

Kandó Kálmán élete és munkássága:

1869. július 8-án született Pesten. Régi nemesi családból származott. Gimnáziumi tanulmányait a Sütő utcai budapesti Evangélikus Gimnáziumban kezdte. 1888-ban beiratkozott a budapesti József Műegyetemre. Negyedéves hallgatóként pályadíjat nyert az egyik elektrotechnikai dolgozatával. 1892-ben kapta meg a gépészmérnöki oklevelet. Tanulmányait kitűnő minősítéssel végezte el. Gépész- és villamos ismereteit későbbi pályafutása során sikeresen kamatoztatta.

Kandó Kálmán 1899. február 2-án Budapesten, a Terézvárosban feleségül vette a nála 11 évvel fiatalabb Posch Ilona Mária Petronellát. Két gyermeke született Kálmán és Sára Ilona. 1913. július 9-én felesége veseelégtelenségben hunyt el Rozsnyón. 1922. október 18-án Kálmán fia öngyilkosságot követett el. Unokája György 1924. június 5-én született.

A haditengerészeti szolgálata után Párizsba utazott. A Compagnie de Fives-Lille villamos gyárának tervezési osztályán kapott állást. 1894-ben szerették volna bevezetni az indukciós motorok hazai gyártását, s a szervezés lebonyolítására felkérték Kandó Kálmánt. A kitűnő mérnök a munkáját sikeresen végezte, franciaországi tapasztalatait felhasználva néhány hónap alatt meghonosította a háromfázisú indukciós motorok gyártását. Zipernowsky 1895- ben a műegyetemen tanszéki állást kapott, Kandó a szerkesztési osztály vezetője lett. Korai villamosgép-tervezői munkásságának csúcspontja azonban az indukciós motorok magyarországi bevezetése terén az FF jelzésű motorsorozat megalkotása volt. Az indukciós motorok kiváló tulajdonságait megismerve ezeket a motorokat a vasúti vontatásban is hasznosítani kívánta. Kezdeményezésére a Ganz foglalkozni kezdett a háromfázisú villamos vontatás előkészületeivel, ennek során 800 méteres kísérleti próbapályát építettek. A vasúti kocsit egy kétfázisú indukciós motor hajtotta.

A Rete Adriatica társaság a Valtellina vasútvonaluk villamosítását a Ganznál rendelte meg, így a Kandó által kidolgozott rendszer lett a háromfázisú vontatás bölcsője. Mechwart András, a Ganz-gyár akkori igazgatója 1898-ban Kandó Kálmánnal konzultálva elvállalta az olaszországi Valtellina-vonal 3000 voltos háromfázisú, 15 herzes vasútvillamosítását. Amikor 1902. szeptember 4-én ünnepélyesen átadták a vonalat, ez volt a világ első, nagyfeszültségű váltakozó árammal működtetett vasútvonala. Az első világháború során Kandó még szerencsésen hazatért, és kétéves katonai szolgálat után (tanulmányai hatására a MÁV és a Ganz gyár kieszközölte Kandó felmentését a katonai szolgálat alól) a Ganz Danubius gyár műszaki-, majd vezérigazgatója lett.

Már 1900-ban javaslatot tett a hazai vasutak villamosítására. 1922-ben még vezérigazgatói állásáról is lemondott, és a Ganz Villamossági Rt. műszaki tanácsadójaként kizárólag a villamos mozdonyok tervezésével és a villamosmozdony Szerkesztési Osztály irányításával foglalkozott.

Kandó Kálmán tolómérője
Kandó Kálmán tolómérője

A gazdasági helyzet miatt kísérletei csak 1923. október 1-jén kezdődhettek meg a Budapest-Nyugati-Dunakeszi-Alag vonalszakaszon. A próbaüzem igazolta Kandó elgondolásának helyességét, egyúttal rámutatott a mozdonyon szükséges változtatásokra. MÁV ennek hatására elhatározta a 190 km hosszú Budapest-Hegyeshalom fővonal új rendszerrel történő villamosítását. 1926-ban megtervezte Európa akkor két legnagyobb teljesítményű egyenáramú gyorsvonati mozdonyát. Az egyre sokasodó megfeszített munka, a bekövetkezett családi tragédiák, és nem utolsósorban élete főműve, a fázisváltós rendszer megvalósítását befolyásoló külföldi kölcsön körüli huzavona együttesen felőrölték Kandó egészségét és 1931. január 13-án szívszélhűdés következtében hunyt el. Főművének megvalósulását nem érte meg, az általa tervezett mozdonyt már nem láthatta.

Valtellina vasútvonal első villamos járműve
Valtellina vasútvonal első villamos járműve